torsdag 10 oktober 2013

I stället för bollkryss

Ett alternativ till bollkryss?!
Jag vill inte gå så långt som till att jag ogillar bollkryss. Jag är bara lite less på dem. De finns liksom överallt. Så här års översvämmar de plantmarknaderna i större eller mindre format. Och billiga är de oftast också. Så jag förstår varför så många  köper dem.
Men det känns bra att hitta något annat att ha i krukorna vid trappen så här års. Själv har jag köpt några tåliga höst-vinterväxter och satt ihop med ett gräs som jag fick tidigare i sommar med varningstexten att det sprider sig. Så jag kanske måste ha det i kruka året om eller sätta det där det är omgivet av gräs som klipps. Så här ser min oktoberinstallation vid trappen ut. Jag har också en kruka med små granplantor som vuxit i en dikeskant. Och en kruka med lejongap som visade sig vara riktiga hejare på att tåla frostnästterna som vi hade för en vecka sedan. Nu har vi otroligt varmt i stället. Häromdagen 18 grader. Och uppe norr, i Boden, hade de förra veckan inte  haft en enda frostnatt ännu. Världen är upp och ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar