torsdag 3 oktober 2013

Frostvackert och invintring

Plötsligt är det mycket att göra i trädgården igen. Blomsterlökar som ska planteras och dahliaknölar som ska tas in. Löv som ska räfsas och pinnar som ska bankas ner där skyddande nät sedan ska fästas. Höstarbetet är inte betungande en dag som denna då solen värmt oss hela tiden.
Vi har haft frost och tre-fyra minusgrader flera nätter den här veckan. När jag gick ut i trädgården vid halvåttatiden fick jag syn på en vit blåklocka som böjde sig över ett ormbunksblad med den vitfrostiga mossan i bakrunden. (Ja, mossan är förstås vår gräsmatta som aldrig kommer att bli en mönstergräsmatta. Det stör inte mig, men mannen i huset retar sig på det och köper hela tiden nya anti-moss-medel.)
I dag tog jag in fuchsiorna som faktiskt klarat sig hyfsat genom frostnätterna. Vi får se hur de gillar temperaturomställningen.
Till höstarbetet hos oss hör också att riva upp ett oräkneligt antal smulgubbeplantor som revat ut sig där de inte ska vara. Först tänkte jag slänga dem men så kom jag på att jag kan bunta ihop dem 15 och 15 och sälja dem på vår skördeauktion i Brokyrkan i Brevens bruk 13 oktober klockan 17. Jag har även planterat ett antal aloe vera som ska säljas som krukväxter. Andra brukar baka väldigt goda limpor som vi säljer. Och några gör fantastiska marmelader och sylter. Behållningen går
i år till kvinnor i det krigsdrabbade östra Kongo.  Det blir även tårtbuffé. Så kära bloggläsare om du har vägarna förbi är du välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar