söndag 20 januari 2013

Sökes: Citrongul ettåring

När jag fick chansen att skapa en trädgård från noll bestämde jag mig för att inte blanda alla färger i alla rabatter utan renodla färgerna. Därför har jag en blå-vit rabatt en lila-rosa och en enda gulröd.
Men som alla vet har alla färger många nyanser med dragning åt varmt eller kallt. I min gulröda rabatt har jag en liten vacker lönn Acer palmatum 'Garnet' som överlevt tre vintrar och ett antal angrepp av hararna. Numera har jag den helt övertäckt hela vintern långt in på våren.
Gulröda rabatten på våren

Den är hur som helst vinröd. De gula blommor som passar bäst med den är citrongula helt klart.
Det har jag inte varit klar över förrän förra sommaren då jag hade orangegula blommor intill den. Och det var inte helt OK. Detta är en rabatt i halvskugga, sol från öster på morgonen och från väster på kvällen några timmar bara. Så det behövs tåliga ettåringar.
 Jag har letat hos de stora fröfirmorna och troligen landar det på tåliga tagetes - Impecta har ett gäng läckra citrongula exempelvis 'Alaska'. Tagetes är för övrigt också en växt jag omvärderat på senare år. Det finns jättefina tagetesvarianter numera, inte bara de tråk-orange jag är uppvuxen med.
Apropå omvärdera så blir den tråkiga gula häcken av  ölandstok betydligt läckrare om man planterar in en clematis som Niobe i den som på bilden nedan. Dock är just denna Niobe flyttad eftersom hjortarna strök utanför staketet och slukade varenda knopp som de kom åt genom häcken. Men bilden är ett fint exempel på den läckra kombon citrongult-blårött.
Om någon bloggläsare skulle ha förslag på citrongula ettåringar (eller lågväxta perenner) så är jag mycket tacksam.
Niobe och ölandstok - bra kombo.

2 kommentarer:

  1. Hej !

    Du kan få fröer av mig om du vill av tagetes !
    Kolla länken om färgen stämmer eller om den är för orangegul http://isastradgard.blogspot.se/2012/08/vad-mer-kan-man-begara-av-en-ettaring.html
    Maila mig om du vill ha fröer !
    Kram/Isa

    SvaraRadera