lördag 26 januari 2013

Filar på "vill ha-listan"

Från en av mina trädgårdsvänner, Catharina i Pålsboda, har jag fått en bild på ett doftolvon, En växt som hon varmt rekommenderar. Jag har fört upp den på min vill ha-lista.
Bild: Catharina Ingjald

Allra överst där står "bäck". Det gäller bara att få maken med på grävandet och stenhämtandet. Saken är den att vi har en perfekt slänt där en bäck skulle göra sig så bra. Vi får se.
På vill ha-listan står också "trollhassel". Mest för att den blommar så tidigt på säsongen då man längtar som mest efter vår och värme.
Där finns också ett antal lökväxter som jag hört talas om men inte hittat. Bland annat en sällsynt narciss som heter Susannae.Den är sagolikt vacker vilket ni kan se om ni klickar på länken. Men oerhört svår att få tag i. Så den lär nog stå på listan ett bra tag till.
Doftolvonet däremot kan jag köpa i vår. Det gäller bara att hitta en lämplig plats där den kan få glänsa under sin blomperiod i maj och sedan tillhöra bakgrunden till nästa år. Ett ständigt trädgårdsdilemma.
Trollhasseln läser jag till min förtjusning att den vill ha sandig jord. Precis vad vi har att erbjuda.
Ja, så där kan man sitta och förnöja sig en dag då snön ligger djup här i gränslandet Närke-Sörmland-Östergötland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar