onsdag 16 januari 2013

Långväga fröer

I går kom fröerna jag beställt hos engelska fröfirman Thompson & Morgan. Idel trevligheter förstås. Här kommer listan och du kan gå in och titta på hur varje blomma och grönsak är tänkt att bli om du klickar på raderna:
1. Pansy x wittrockiana 'Flamenco' (en gammal penséfavorit i repris - jag lägger ut en bild så förstår ni)
2.Italiensk salladsblandning (mycket roligare än att odla en salladssort per rad)
3. Ärtor 'Hurst Green shaf't (ärtor är makens favoritgrönsak - i den mån han har någon)
4. Salladsmix (något slags blandning i olika färger tror det var en bonuspåse)
5. Brysselkål 'Trafalgar' (brysselkål var fjolårets stora upptäckt, de här ska vara särskilt milda o läckra)
6. Canterbury bells mixed (underbar blåklockssläkting som nog hinner blomma i år om jag sår den tidigt, annars är den tvåårig).
7. Petunia 'Blueberry Lime Jam' som är en blandning mörkblå och limegröna petunior (en blomma som jag över huvud taget inte gilllade förr men omvärderat på senare år).
8. Lejongap som är rosa-aprikosa (jag började odla lejongap för tre år sedan och har blivit helt fast för dessa läckra karameller i rabatterna).
9. Luktärtor 'Chatsworh'. (Det blir ingen sommar utan luktärtsdoften ochd dessa lär vara ljusblå).
10. Körsbärstomaten 'Sungold' (har helt slutat odla stora tomater, det är så mycket mer smak i körsbärstomaterna och särskilt i denna.)
Denha härliga pensé med krusig kant och läckra färger vill jag ha igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar