fredag 3 maj 2013

Andra försöket

I dag köpte jag en ny laddning med penséer. De förra åt en eller flera hjortar upp. Kvar i järngrytan fanns bara ett antal hål där penséerna suttit. Det var så jag upptäckte att hjortarna tagit sig förbi alla våra avspärrningar. Sedan dess har de ätit av så gott som alla våra vårblommor, vilket jag berättat om tidigare på bloggen.
Nu verkar det som om inkräktaren har dragit vidare, men än har jag inte vågat ta bort all säckväv som jag svept in buskar och träd i. Det ser inte klokt ut i vår trädgård. Över rabatterna ligger nu långa sjok av plast. Taklöksrabatten längs söderväggen verkar vara helt uppäten, men kanske finns det något kvar nere i gruset.
I dag har jag planterat ut nya penséer. I morgon bitti får vi se om hjortarna gett sig av. Penséer verkar vara en favoritföda. Kyrkogården i byn har fått många besök trots höga staket. Många ledsna anhöriga har konstaterat att vårblommorna de satt på gravarna är borta. Ack ja. Vi har flera hundra dovhjortar i och kring byn. Naturen är rubbad. Så är det bara.
Återkommer i morgon med en rapport om vad  som hänt i natt i trädgården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar