fredag 26 april 2013

Hjortkalas på krokus

Vi bor i ett område i hörnet Sörmland-Närke-Östergötland där det finns otroligt mycket hjortar. Därför måste man hägna in sin trädgård ordentligt om man inte vill få allting uppätet. I vinter har hjortarna till och med ätit bark på gamla äppelträd i trädgårdar som inte har staket.
Vi har staket, taggiga roshäckar, extrapinnar med trådar upp till 1.70 centimeters höjd. Och har fram till nu i stort sett varit förskonade från hjortbesök. På vintern hägnar jag in massor av rabatter och växter extra -  i huvudsak för harens skull.
Flera nätter i rad den här veckan har vi ändå haft hjortbesök i trädgården. Vi vet ännu inte var de tagit sig in. Jag märkte det först eftersom penséerna jag satt i en gryta vid trappen var borta. Uppdragna ur krukan liksom. Sedan gick jag runt huset och i en halvcirkel runt flaggstången hade jag planterat cirka 60 krokusar i höstas för att få en riktig massverkan. Inte en enda fanns kvar. Hjortarna hade haft party på dessa vårblommor. Och alla andra vårblommor också i min trädgård visade det sig. Man blir inte glad. Man blir mordisk. Alltnog. Jag har några krokusar kvar i alla fall - och de växer bakom nät i de inhägnade rabatterna. Den mest bedårande har ljusblå utsida och skinande vit insida och heter Blue Perl. Här kommer en bild på den.
GLÖM INTE ATT RÖSTA PÅ MAGNOLIAKNOPPEN FÖR ÖVRIGT. FÖRSTA PRIS ÄR EN TOPPENFIN KÖRSBÄRSURKÄRNARE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar