torsdag 30 maj 2013

Dubbel glädje

Maglemer-trädet vilade sig i fjol men bommar i överflöd i år.
Under några veckor har fruktträdens blom avlöst varandra. Först ut var grannarnas stora päronträd. Sedan kom körsbärsträden. Och nu blommar våra åtta år gamla äppelträd. Ett Maglemer som jag fick av min mor och ett syskonträd med både Åkerö, Signe Tillisch och Transparente Blanche.
Jag är ju oerhört förtjust i fruktträdblommor och tog därför vägen över Kivik och Österlen hem från Skåne för några veckor sedan då vi varit på bröllop i Lund. Dock hade den sena våren gjort att äppelträden inte hunnit slå ut ännu. Men körsbärsträden blommade i överflöd.
Jag tillhör dem som skulle kunna ha fruktträd bara för blommornas skull. Men tänk - dessa träd ger ju dubbel glädje. På sensommaren och hösten kommer frukterna - päron, klarbär, körsbär, äpplen. Helt underbart. Vårt nyaste äppelträd heter Melon-äpple och är köpt på Julita där man har en äppelgenbank.. Det ska även äppelallergiker (som jag) kunna äta. Det är speciellt utvalt med tanke på att frukten ska gå att lagra länge, länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar