måndag 6 maj 2013

Utskolningstider

Nu är det trängsel i lådorna  jag sådde en liten nypa frön för några månader sedan. Sommarblommorna och brysselkålen behöver mer plats. Så nu står jag varje ledig stund i växthuset och placerat ut små blommor och grönsaker i större krukor. Oftast fyrkantiga av plast. Det får plats fler i varje låda om krukorna är fyrkantiga.
En upphittad hink med hål i botten blev  hem för gula och rosa petunior
Jag har också tagit växthuset i bruk med hjälp av en frostvakt. Den mängd av utskolade plantor som blir  av en enda sålåda (och jag hade många sålådor) får verkligen inte rum på fönsterkarmar eller under lysrören.
De blommor som tagit sig bäst är ett antal ettåringar: lejongap, broksalvia, Salvia patens (den blåaste av blommor), röd salvia som jag fått av min trädgårdsvän Catharina i Pålsboda och fattigmansorkidé som jag också fått av henne. Den sistnämnda är en växt som är helt ny för mig. Den lär trivas både i krukor och rabatter.
Dessutom har jag skolat ut fådda petunior från trädgårdsvännen Izzie och de svarta petunior jag skickade efter från Thompson & Morgan. De sistnämnda blev bara sex plantor, så jag får tänka om angående vad jag ska ha i lådorna på trappen.
Magnoliatävlingen pågår för fullt. De som gissat att knoppen i fråga skulle slå ut 5 maj har dock förlorat. Men en liten förändring syntes i dag då knoppen fällt ut ett blad. Så de som gissat 8 maj kan ha tur. Dock lutar det mer åt 10:e maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar