torsdag 16 maj 2013

Skånska inköp

Var nyligen på en minisemester i Skåne. I nordvästra Skåne fick jag äntligen tillfälle att besöka Kullabygdens keramik i Nyhamnsläge strax utanför Höganäs. Köpte deras största kruka (och en vit gratängform). I krukan ska det växa exklusiva svarta petunior i sommar har jag tänkt. Ångrar att jag inte köpte ett antal småkrukor också. Peter  Nilsson gör så enkel och vacker brukskeramik.
I Lund besökte jag Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik - också ett höjdarställe där det svider i plånboken att gå in. Jag köpte deras sista lilla lövräfsa. Tittade på den på mässan i Älvsjö, men köpte den inte då. Den ska jag ha till att räfsa löv ur rosenhäcken. Dessutom blev det en citrongul daglilja och lite fröer.
Sista inköpsstoppet var tänkt att bli Ulriksdals trädgård i Kivik på fagra Österlen. Där hade jag tänkt mig köpa ännu en Acer palmatum, en japansk lönn. Men de öppnade inte förrän elva och vi var där tio. Dessutom blåste det iskallt och regnade. Så vi for norrut och då vi kom till gullvivorna vid Brösarps backar upphörde regnet så att vi kunde beundra Närkes landskapsblomma  (!) i all sin skönhet. Det var min skånska resa 2013.

2 kommentarer:

  1. Nu blev jag nyfiken! Är det en dräneringsplugg på krukan?? Söt var den vilketsom. Hoppas du får en härlig dag.

    Solskenskram / Therése

    SvaraRadera
  2. Jajamensan, det är en fiffig dräneringsplugg.

    SvaraRadera