söndag 1 september 2013

Sommarens godaste doft?

Den här luktärtsbuketten tillägnar jag mina bloggläsare som just i dag varit 10 000!

För någon vecka sedan började luktärtorna blomma i överflöd. Det är härligt att kunna plocka in stora buketter av dem och känna hur rummet fylls av en av sommarens godaste dofter. Det är svårt att utse någon vinnare i doftligan. Konkurrensen är hård mellan liljekonvaljer, syrener och luktärtor. För att inte tala om heliotropen. Och doftkaprifolen. Och rosorna Stanwell Perpetual och Louise Bugnet. För att nämna några av doftrosorna.
 Jag har hur som helst svårt att tänka mig en sommar utan luktärtsdoft så jag sår dem  varje år. Oftast förodlar jag dem för att de ska hinna blomma ordentligt innan frosten kommer. Hos oss är luktärtorna rätt så sena nämligen. En period tyckte jag att de var svåra att få att gro, men på senare år har de inte alls trilskats.
Årets luktärtor i min trädgård är lavendelblå. En förtjusande färg. Dock tror jag att jag sår en sort som har både vita, rosa och vinröda blommor nästa år. Blandningen av dessa färger är så vacker just i luktärtsvärlden.
Nyligen fick jag luktärtsfrön av trädgårdsvännen Izzie från luktärtor som är vita med blå kant. Det låter väl vackert? Så börjar planeringen för nästa växtsäsong redan innan den här är över.
Jag har för övrigt börjat frösamlandet även jag. I dag tog jag in ett antal helt torra frökapslar av den  blåaste av blommor,  bergsvallmon: Meconopsis 'Lingholm'. Några frön sådde jag direkt på växtplatsen under magnolian 'Merrill'. Samma sak gjorde jag med de klarröda fröna av den gula svavelpionen som jag fick av trädgårdsvännen Rolf och som lyckligt nog tagit sig bra. Vågar inte tro att jag ska få dessa frön att gro efter att ha läst hur invecklat det är på bland annat Helens trädgårdsblogg.
Jag har också samlat frön av broksalvian, en av sommarens verkliga långblommare. Fröna ligger och torkar på fat och sedan förpackar jag dem i melittafilter.
För övrigt firar jag i dag att denna blogg haft 10 000 besökare! Så fantastiskt kul att ni vill läsa vad som händer i min trädgård. Hurra för alla er som följer min blogg.

1 kommentar:

  1. Grattis till 10.000 besök !!
    Jag har haft jättesvårt att få Luktärterna att rota sig i sommar. Fick så flera omgångar innan de tog sig. Så först nu har mina kommit igång och blommar - en njutning av känna doften från dom !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera