tisdag 24 september 2013

Riktigt pillerjobb

Brokssalvian skattas nu på sina fröer
Nu är det frösamlartider. Jag samlar frön från den blåaste av alla blå salvior, Salvia patens, varje år och de nya plantorna blir precis lika sina föräldrar. Detsamma gäller en av trädgårdens tacksammaste ettåringar, broksalvian. Den är en fantastisk långblommare som jag inte vill vara utan. Dessutom matchar den så snyggt silvermalörten som den samsas med i rabatten längs rosengången.
Jag brukar även samla frön från stockrosorna, men de kan bli lite hur som helst. I år har jag några riktigt kolsvarta självsådda stockrosor som jag ska ta frön från. Men de kan bli rödlila, jag vet det. Jag har även citrongula stockrosor, men de brukar stå sig bra i färg.
Jag ska i år ta frön från de citrongula solrosorna. Solrosor är ju inte min favorit i sin vanligaste form, men citrongula är de riktigt läckra. Liksom mahognyröda.
Ja, det är många blommor som ska skattas på sina frön just nu. Och det är i vissa fall, som i broksalvians, ett timslångt pillande att få ut fröna ur kapslarna. Jag brukar låta frökapslarna torka ordentligt i mitt soliga söderfönster innan jag börjar pillandet. När fröna väl är ute stoppar jag dem i melittafilter, viker det ordentligt och skriver namn på påsen. Alt detta tar lite tid, men på våren är jag glad att jag har mina fröer.
I år ska jag också försöka ta frön av de otroligt goda gula tomaterna. Någon som testat och vet om man får exakt samma tomatsort av fröer från dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar