tisdag 10 september 2013

Ätbar skönhet

Det är många grönsaker jag inte vill vara utan i trädgården. Och en del jag sorterat bort på grund av angreppsrisk från allt från kålfjärilar till sorkar. En metod att rädda grönsaker från åtminstone sorkar är att odla dem i dubbla pallkragar.
Squash är en av grönsakerna jag inte vill vara utan. I år odlar jag så kallad äppelsquash, en rund och go sort som går att fylla med ris eller köttfärs och är snygg då man presenterar den på matbordet. Eller som går att ha i ratatouille-grytan som står och puttrar mest varannan dag nu när tomater finns i överflöd.
En enda planta ger så mycket som vår familj behöver. Det blir dessutom squash över till folk som tittar in.
En hel pallkrage fick denna planta i år för sig själv, och den har plantan fyllt till bredden. Jag odlade även potatis i en dubbel pallkrage i år. Mycket behändigt, även om skörden inte blir så stor.
Jag har länge tänkt att jag skulle vilja testa att tillaga squashblommor. Men i början av sommaren vill man ju inte ta dem, för då blir det inga squash att äta. Nu när trädgårdssäsongen nästan är över så tänker jag testa att panera squashblommor och steka dem. Återkommer med rapport om hur det gick.

Squashblomma i sällskap med luktärt.

1 kommentar:

  1. Jo blommorna kan du ta speciellt hanblommorna sen när du ser honblommorna och dess frukt så kan lossa de försiktigt

    SvaraRadera