tisdag 27 augusti 2013

Okänd blomma var Platycodon!

Jag lade ju ut bilder för några dagar sedan på två växter som etablerat sig i min trädgård utan att jag fattat hur. Men - minnet är kort. I fjol skickade jag efter frön från trädgårdsamatörerna (STA) och i mina anteckningar ser jag att en Platycodon grandiflorus 'Alba' var den frösådd jag lyckades bäst med. Det svenska namnet på denna blomma är praktklocka. Jag har aldrig haft den i trädgården förut, och kände följaktligen inte igen den nu då den visade sig.
Jag måste säga att denna växt nästan är som vackrast innan den slagit ut. Den ser ut som en bedårande liten vit lampskärm. Trevligt att den blommar så sent också. Och att den trivs i full sol i lätt sandjord.
Nu är det annars mest phlox och astrar som står för blomsterprakten hos mig. Förutom de stora dahliorna förstås.
Ja, praktklockan är välkommen. Få se om jag lär mig det latinska namnet. Det får mig att tänka på ett näbbdjur jag såg i Australien som hette något liknande :)

2 kommentarer:

  1. Så fina bilder, har själv just köpt en sådan på en marknad.
    Kul att läsa lite om den här innan jag planterar den.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den för den ser ut som sprickfärdiga ballonger innan den slår ut, sen är det ju ingen nackdel heller att den blommar nu så man ser den.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera