tisdag 3 september 2013

Limegröna klockor

En helgrön växt - vem skulle ha planterat det då jag var liten? Ingen. Men p 2000-talet har de helgröna växterna fått ett rejält uppsving. Inte minst därför att de är bra sidekickar till mer färgrika växter med blommor i lila och cerise. Limegröna blommor har blivit eftertraktade. Dock var det inte det som jag tänkte på då jag frösådde Codonopsis pilosula för några år sedan.
Jag hade sett en bedårande blå slingrande klockliknande växt hos en trädgårdsälskare av storformat i Vretstorp. En sådan ville jag absolut ha. Och som jag mindes det hette denna klättrande blåklocka Codonopsis.
Det var bara det att det fanns ett flertal arter av Codonopsis och jag fick fram dels C. clematidea som är svagt lilablå med mycket vackert tecknad insida samt den gulgröna, eller limefärgade om man så vill, Codonopsis pilosula. Även kallad fattigmans ginseng. Det är rötterna som används. De lär vara energigivande, precis som äkta gingseng. Jag har inte provat själv och skulle nog kolla upp det noga innan jag testade.
Hur som helst klättrar mina limefärgade Codonopsis både här och där i trädgården. I år har de till och med fått två egna klätterställningar. Varje år tänker jag att jag borde ersätta dem med den Codonopsis-sort som jag egentligen ville ha, C. ovata . Min Codonopsis är nämligen en växt som inte gör mycket väsen av sig. Som bör beundras på nära håll. Om man går nära ser man en fin liten klocka och tvinnade stjälkar. Riktigt fotogenisk faktiskt. Så än hänger den med. Vi får se hur det blir nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar