onsdag 14 augusti 2013

5 bästa sommarblommorna i år

Det var länge sedan jag hade någon lista här på bloggen. Dags för en nu då. Det får bli  årets fem bästa ettåriga sommarblommor alla frösådda av mig själv tidigare i år.
Salvia patens- blåare än blå.

 Inser då jag ser listan att det är många blå blommor bland mina ettåriga favoriter. Och då odlar jag ändå inte blå sommarflox i år.
1. Salvia patens - för färgen och den långa, långa blomningens skull. Lätt att ta fröer ifrån också.
2. Broksalvia - för den extremt långa blomningens skull.
3. Lejongap - för att de gör mig glad genom sina karamellfärger.
4. Jätteverbena - för att den svävar högt över alla andra blommor i månader. Lika vacker hela tiden.
5. Petuniorna - dessa blommor som många ser ner på, men som slår det mesta i långvarig blomning. Och god doft. Har haft petunior som sett ut som rosor. I år är de mörkt lilablå och håller färgen hela sommaren.
Årets bubblare: Fattigmansorkidé som jag skrivit om tidigare här på bloggen.



Årets lejongap-frö kom från Thompson & Morgan. Läcker färg eller hur?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar