måndag 12 augusti 2013

Dahliadagar

Vad vore augusti och september utan dahliorna? Mycket tristare om ni frågar mig. Just nu blommar ett tiotal mer eller mindre stora dahlior i vår trädgård. De svartröda har jag frösått själv i våras med frön som jag samlade in förra året från en dahlia jag gillade. Den höga mörkt vinröda köpte jag som knöl i våras liksom den smultronröda.
Jag har också vita höga dahlior som jag haft i rabatterna i flera år nu och grävt upp varje höst. Det är lite pyssel att få in dessa dahlior som blir rätt stora och tunga då de får växa fritt i trädgårdsjord. Det är något enklare med dahlior i krukor men även de blir tunga. Härom året investerade jag i en säckkärra för att lättare kunna köra in mina dahlior.
Varje år tänker jag att nu ska jag inte baxa in dem utan låta vintern ta dem, men så tycker jag att det är synd att de blir förstörda då de blommat så vackert. Jag brukar låta dem stå ute till första frosten, och det innebär oftast en blomningstid på minst en och en halv månad.
Från början var jag inte så intresserad av dahlior, men så besökte jag Göteborgs botaniska trädgård då de hade en jättelång dahliarabatt som såg ut som en påse syrliga karameller. Och då blev jag fast. Nu grunnar jag som bäst på om jag inte skulle försöka fixa till en helt ny rabatt i trädgården för bara dahlior. Frågan är bara var. Har också ett relativt nysatt äppelträd som måste flyttas i höst har jag insett. Kanske kan det gå att kombinera äppelträd och dahliarabatt? Vi får se.

4 kommentarer:

  1. Vilka fina Dahlior och vad duktig du är som tar in alla till vintern. själv lyckas jag aldrig utan får snällt köpa nya på våren.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  2. ÅÅÅ vilken fin sida du har! Och vilka underbara bilder! Är i stan och kan kika lite ordentligt! När får man se din trädgård i DrömHem och Trädgård?? Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Lena. Drömhemjobbet kommer nästa vår först. Det ser ut att bli två faktiskt.

    SvaraRadera
  4. Men då Therese. Så är det för mig med fuchsiorna :(

    SvaraRadera