tisdag 7 januari 2014

FÖRE-EFTER släntrabatterna

När vi flyttade till vårt hus fanns en enda blomrabatt. En rosrabatt vid söderväggen som förde en tynande tillvaro i stekhettan. Jag grävde upp rosorna och satte dem i en ny rabatt och lade gårdsgrus intill väggen, 40 cm  djupt. I gruset har jag satt taklöksväxter av olika slag plus irisar, lewisior och annat som trivs i grus.
Två slänter befriades från sin grässvål av en grävare och så gjorde jag rabatter av dem. I var och en står nu också några träd. En magnolia 'Merril' som tog fart förra sommaren och äntligen blev till det träd jag önskat mig. En nysatt magnolia 'Charles Coates' är ännu så länge bara en halv meter hög. Så har jag också en japansk lönn med vinröda blad som jag duttar med i vad jag kallar gul-röda rabatten. Förra sommaren insåg jag äntligen att min gulröda rabatt måste innehålla kalla gula och röda färger för att bli snygg. Så det är ett av sommarens projekt. Att bygga om kanten var förra sommarens.
Här är bilder som visar förvandlingen av  denna del av trädgården som ligger i nordläge med sol från öster och väster några timmar per dag.
FÖRE
Så här såg det ut på norrsidan sommaren 2007 innan vi flyttat in.


EFTER

















September för två år sedan hade den närmaste rabatten, den enda med gula och röda blommor i hela trädgården tagetes. De gick inte så bra ihop med den vinröda lönnen som synes. Så de har inte fått återkomma. Gräset till höger dog förra vintern liksom den röda rosen. 

Den bortre rabatten på bilden här ovanför har bara vita, blå och rosa blommor.  En blandning av perenner och sommarblommor. Och en kant av torvblock framtill och blå slaggsten baktill, fynd från byns grovsoptipp.

Blå och vita bergsvallmo är favoriter i den blå-vita rabatten.

Den här sommaren stod blå sommarflox av lettiskt frö för prakten i den blå-vit-rosa rabatten.

3 kommentarer:

  1. Vilken känsla du har för att få till det!
    Så fint!

    Gott Nytt Trädgårdsår!

    Kram
    Caroline

    SvaraRadera
  2. Tack Caroline som har bloggen Lillans tuva.

    SvaraRadera
  3. Fint du har det. Bergvallmo får jag inte att övervintra. Måste nog läsa in mig på dem.

    SvaraRadera