måndag 15 juli 2013

Pålitlig ettåring

Broksalvia framför silvrig malört.
Jag är mycket tacksam för att en av mina trädgårdsvänner, Izzie, för sådär tre-fyra år sedan visade mig på  en fantastisk sommarblomma vid namn broksalvia.
Inte bara är denna blomma lätt att fröså och få att ta sig. Den blommar hela säsongen utan avbrott och passar dessutom bra ihop med mängder med andra blommor.
Broksalvian är numera en favorit som jag helst inte vill vara utan. I år testar jag dessutom en för mig helt ny röd salvia som jag också fått frön av från en trädgårdsvän, Catharina. Den visade sig bli vinröd och riktigt läcker. Jag har den framför allt i krukor. Broksalvian har jag både i krukor och rabatter.
Härom dagen började en annan salviafavorit också att blomma, Salvia patens. Den blåaste av alla salvior. Den är inte lika rikblommande som broksalvian, men jag har den för färgens skull. Inte många blommor är SÅ blå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar