torsdag 25 juli 2013

Bästa krassen hittills

Krasse är en tacksam växt att odla. En riktigt bra nybörjarväxt i trädgården jämte ringblommor. Men tyvärr har båda dessa blomster en förmåga att "ta över" där de sås. I fjol hade jag ett krasseberg som effektivt dödade allt i sin omgivning. Det vill säga tog uppmärksamheten från allt annat.
I år har jag en krasseplanta som jag fick av min trädgårdsvän Lolo. Den har en underbar djupröd färg. OCH den håller sig på sin kant.
Kanten är ena hörnet av min gul-röda rabatt där det finns en liten japanlönn i samma färgställning och några citrongula höga blommor som jag glömt namnet på. Ett  bra tag har krassen varit omgiven av ett hav av blå nunneört men på grund  av i hettan som belägrat vår del av landet i många veckor sjunger nunneörten nu på sista versen.
Jag vattnar och vattnar och eftersom jag bor på en gammal havsstrand (Ancylushavets strandlinje gick ovanför vårt hus för 9000 år sedan) så rinner vattnet snabbt igenom sanden som finns under matjordslagret.
Men krassen är tålig och klarar även sommarhettan. Jag ska ta reda på vad den heter och återkomma med det ifall någon vill odla denna fina och lätta växt nästa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar