tisdag 30 juli 2013

Enbart för morgontidiga

Jag gillar Blomman för dagen så mycket. Men under den värmebölja vi haft den senaste månaden har denna blomma bara glatt den som masat sig upp på morgnarna. Vid tiotiden börjar den slå ihop sina klockor och vid tolv är den definitivt inget att se. Då får man vänta tills nästa dag på nya blommor.
Årets Blomman för dagen kommer ur frön jag samlade ihop i fjol höst. I fjol var dessa blommor blå med vita strimmor. I år är de blålila utan vita strimmor. Så kan det gå då man man samlar egna fröer.
Ett säkrare sätt att få växter som är identiska med sin "förälder" är att ta sticklingar. Det har jag gjort med  silvermalört och med buxbom. Det är perfekt tid att ta sticklingar nu även av lavendel. Jag sätter sticklingarna i mager jord eller i ren sand faktiskt och ser till att de hålls fuktiga under hösten. På vintern brukar jag låta dem stå kvar i växthuset eller så gräver jag ner hela krukorna i en av pallkragarna. Minst 50 procent av sticklingarna brukar ta sig och det är ett billigt sätt att få fler exemplar av favoritväxter.
Men det är även frösamlandet, så man får stå ut med att blommorna inte blir identiska. Blomman för dagen är en stor glädje även som blålila.
Men som sagt - endast för morgontidiga!

2 kommentarer:

  1. Men så läckert!
    Skall hålla ögonen öppna efter gamla hjul.
    Allt väl annars?
    Ha det skönt i sommarvärmen
    Annika

    SvaraRadera
  2. Vilken sommar vi haft. Har nästan inte varit inomhus. Visst är hjulet läckert. Är glad att jag hann rädda det innan det slängdes.

    SvaraRadera