måndag 22 juli 2013

Missa inte...

... att besöka blomstergången om du har vägarna förbi stadsparken i Örebro. I år går de långa vackra rabatterna i kalla färger. Mycket kallrosa, vinrött och vitt. Väldigt läckert - och bra inspirationskälla för den som själv vill försöka skapa snygga och färgavstämda rabatter.
Själv har jag en enda rabatt med röda och gula blommor. Resten är rabatter som går i blått-rosa-vitt, eller violett-rosa-vitt. Det blir lugnast så.
Dock har jag insett att min gul-röda rabatt skulle vara snyggare om jag hade fattat att det inte är så lyckat att blanda kalla och varma nyanser av samma färg - exempelvis att både ha orangeröda och vinröda blommor tillsammans eller citrongula och varmgula blommor. Så jag jobbar på att försöka renodla denna rabatt med utgångspunkt från den sköna japanlönnen i vinrött.
Här kommer först en bild från stadsparkens blomstergång i år.
Och så en bild från min gulröda rabatt där en svartröd dahlia just slagit ut sina stora blomsterkorgar.
En höjdarväxt, dahlior. På många sätt. I gulröda rabatten har en riddarsporre självsått sig och jag har inte haft hjärta att rycka upp den. Dessutom finns här en laxrosa poppy som jag själv frösått och som jag tänkt flytta på. Men det är inte läge för några blomsterflyttar i den torka vi har nu. Får vänta till regnen kommer. Färgkullan i förgrunden har "fel" gul färg och ryker då den blommat klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar