onsdag 12 juni 2013

Vem äter på mina stockrosblad?

Stockrosorna längs västerväggen frösår sig villigt från år till år. Jag behöver sällan plantera nya. På sensommaren brukar de dock få ett slags rost som jag bekämpar genom att plocka bort alla angripna blad från markytan. Nu har dessa högresta vänner drabbats av en annan plåga. Någon äter på dem. Och inga små munsbitar heller.
Frågan är om det ens kommer att vara några blad kvar då blommorna börjar blomma?
Det knepigaste är att jag aldrig ser några djur som äter dem. Det måste ske nattetid. Jag har hört folk säga att i år är den lilla trädgårdssnäckan en plåga i många trädgårdar, men jag ser inga sådana heller. Och inga tvestjärtar. Men något är det, som sagt. Det är inte minst denna bild ett bevis för. Någon som har en idé om vad det kan vara?

4 kommentarer:

  1. Hade samma problem förra året men blev tyvärr inte klokare för det. Jag klippte bort alla bitna blad och trots detta så blommade dom jättefint.

    Kram / Therése

    SvaraRadera
  2. Tycker det är ovanligt många trädgårdsmarodörer i år, men jag ser inga heller. Har precis satt ut mina stockrosor och än får dom vara i fred. Hoppas dina klarar sig ändå trots angrepp.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Samma problem hos mig för andra året och jag har sett liljebaggar i just den rabatten vilket gör att de står högst på misstänktlistan för mig!
    Trist på vackra blad. De blommade dock lika rikligt som vanligt förra året och är knoppnings i år också.
    Kram/ Caroline

    SvaraRadera
  4. Jag har precis likadant hos mig. Tillslut blev det bara ett skelett kvar av bladen. Jag upptäckte att snäckorna var boven i dramat så de lever nu i min rabatt på egen risk.

    SvaraRadera