tisdag 18 juni 2013

Misslyckad kombo

Jag bestämde mig i vintras för att ännu en gång ha petunior vid entrétrappen. Jag har haft de underbara dubbla rödvita i många år. Petunior är bra därför att de blommar så rikligt och länge. Hur som helst skickade jag efter frön till petunior från Thompson & Morgan som skulle vara en blandning av djupblå och limefärgade. 'Blueberry Lime Jam' hette de och det lät ju hur läckert som helst. Bilden visade också hur snyggt de matchade varandra.
Fotots färger gör inte verklighetens blå petunior rättvisa. De är jättefina.
I mars sådde jag petuniafröna och sedan har jag gått och väntat på att snyggingarna skulle slå ut. Först kom de blå. De var jättefina. En djupare blå färg har jag aldrig sett på petunior. För någon dag sedan slog de petunior ut som skulle vara limegröngula. De var rosa-gula. Rosagula petunior vill jag inte ha vid entrén till vårt rödfärgade hus. Vad göra? Eventuellt får jag gräva upp de rosa-gula och bara ha blå i lådorna och krukorna på trappen.
Tror att jag ska skriva till Thompson & Morgan och klaga. När jag tittar på deras hemsida ser jag att jag fått en fröblandning av en petunia som de också säljer och som heter 'Sophistica Lime Bicolour'. Finns säkert de som gillar det mest av allt. Men det var inte vad jag hoppades på.

2 kommentarer:

  1. Förstår att du känner dig lurad när det är en helt annan sort du fått .. absolut att du skall skriva till dom och klaga !
    De blå hade i alla fall jättefin färg .. alltid något att glädjas över !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Besvikelsen blir ofta stor då man förväntar sig att det ska blomma i en viss färg och sedan blir det något helt annat.
    Tycker absolut du ska maila och berätta så får dom skicka en ny fröpåse även om den inte hjälper den här sommaren men då har du till nästa.


    Önskar dig en Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera