måndag 10 juni 2013

Fådda blommor

I min trädgård finns ett rätt stort antal blommor som jag fått eller bytt med trädgårdsvänner. Det är ett så roligt sätt att skaffa nya växter. Och bra för ekonomin också, för växter är dyrt. Min trädgårdsvän Catharina i Pålsboda lämnade en kruka med Perovskiasticklingar förra lördagen. En har jag redan planterat ut och två till är på G. Så vansinnigt roligt att äntligen få en Perovskia till trädgården. Jag planterade den första där det tidigare stod en buddleja som tyvärr dog i vintras. Det var annars en bedårande blomma, och eftersom jag köpt den från Spezialplant i Jämtland trodde jag att den skulle klara sig, men tyvärr inte.
Nu får jag hur som helst Perovskia som jag längtat efter. Catharina hade också med sig ett jättefint svart gräs som jag frågade efter hos en stor plantmarknad nyligen utan framgång.
I min trädgård finns i år också en nykomling som jag testar för första gången - nämligen fattigmansorkidé. Fröna kommer från Catharina I som så vänligt delade en fröpåse med mig. Verkligt trevlig bekantskap får jag säga. Jag har den både i krukor och i rabatter. I verkligeheten är blomman inte så stor, lite större än en tumnagel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar