söndag 2 juni 2013

Gul pionblomma med svåruttalat namn

Jag skrev häromdagen att en herrgårdspion (av många kallad dillpion) blommade för första gången i vår trädgård just nu. Ännu märkvärdigare är att samma dag slog min första gula pion ut. Det är en Paeonia mlokosewitschii som jag fått av en fantastisk trädgårdsodlare, Rolf Wiking i Pålsboda. Jag har haft den i två år utan att den velat blomma, men i år fick den två knoppar som resulterade i två verkliga skönheter. Jag läste just på en blogg att pionen med det svåruttalade namnet (uppkallad efter en polack) får fler blommor om den står i sol. Min står i skugga halva dagen. Vi får se hur det går. Rätt tjusig är den tillsammans med ett av trädgårdens finaste träd, gyllenlönnen. Ett träd som inte växer fort men som gläder mig med sina vackra blad varje år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar