onsdag 6 mars 2013

Nya toppar på siverpäronet

Silverpäron är det närmaste olivträd man kan komma i mina hemtrakter i gränslandet Närke-Sörmland-Östergötland, zon 3-4.  När jag flyttade till Brevens bruk för sju år sedan var silverpäronet bland det första jag planterade. Jag gjorde en liten v-formad rabatt med en New Dawn-ros i spetsen på v:et och satte ett silverpäron i öppningen upptill på v:et, om ni förstår vad jag menar.
Detta träd tog sig mycket bra trots att det står i ett blåshål. Det växer på bredden så att jag får beskära det hårt varje år. Under växer Heuchera i violetta toner som passar bra till de silvergrå päronbladen.
FÖRE. Så här såg framsidan ut från början
Detta träd hade man klippt av toppen på för att få det snyggt böjt neråt. Så småningom visade det sig dock att trädet kändes för litet och brett för sin plats. Då kom jag på idén att jag skulle böja upp två grenar och försöka få till en, eller rättare sagt två, nya toppar på trädet. Så att trädet blev lite resligare. Detta har jag nu hållit på med i två år och fått dessa grenar att bli mer och mer vinklade uppåt. Jag har använt olika slags mjuka trådar. I höstas "spälkade" jag upp grenarna med hjälp av två andra grenar och nu får de stå så ett tag till innan jag vågar ta bort stöttorna.
Här kommer lite före-efter-bilder från platsen där silverpäronet står och även en vinterbild på hur toppen ser ut just nu.

Här är silverpäronet nysatt.
Och här är det något år gammalt.
Två nya toppar ska det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar