söndag 3 mars 2013

Två nya små blomstervänner

Jag och Sankta Paulior har aldrig gått så bra ihop. Jag köper dem, de blommar, sedan står de bara där och hänger med bladen. Min lilla mamma däremot, hon hade alltid Paulior som blommade på fönsterbrädan. Nu finns hon inte mer tyvärr, och inte heller hennes Paulior...
Det står att collaget är gjort i januari, men det är faktiskt gjort 3 mars. Och visar mina nya Paulior.
I går på trädgårdsdagen i Glanshammar föll jag för frestelsen att inhandla några nya Paulior. Det var Närkes egen Paulia-expert Lena Asp som stod med ett helt bord fullt med frestelser. Jag köpte två med mycket vackra blad. Eftersom jag inte brukar ha någon tur med blomningen alltså.
Nu har jag planterat om dem enligt Lenas anvisningar (de vill ha luftig jord utblandad med perlit) och ställt dem i ett västerfönster. Så får vi se. Jag har också tillsatt en nypa benmjöl i jorden. Benmjöl förvandlade ju min utomhusträdgård i fjol så nu tänkte jag pröva detta dundermedel även på krukväxterna.

2 kommentarer:

  1. Paulior är lätta blommor att ta hand om. De är vackra när de blommar och de finns i många olika vackra färger. Jag har Paulior cokså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men vad bra - hur gör du för att få dem att blomma vackert??

      Radera