lördag 23 mars 2013

Nakenfröpumpa och mycket annat

Var nyligen på en träff i en liten trädgårdscirkel som jag varit med i flera år. Vi kallar oss Nävorna och brukar göra lite utflykter och utbyta både tjänster och fröer och plantor. Den som är tidigast ute med sådder är Izzie som nu hade med sig en stor låda till oss andra. Däri fanns både petunior, dahlior, spetskål och mycket annat som hon redan har på G. Det är en mycket god idé att dela på fröer för övrigt. För exklusiva fröer kostar en hel del. Jag har i år också fått fröer av min trädgårdsvän Catharina i Pålsboda. Röd salvia som jag inte sått ännu och en spännande orkidé.
Nakenfröpumpa. Man lär kunna använda fröna i musli. 
Själv bidrog jag vid Nävornas senaste träff med frön till trädgårdens blåaste salvia, Salvia patens. Och så fröer från mina rosa-gula-cerise lejongap. Två säkra kort. Jag hade också med fröer till taklök som Izzie turligt nog ville ha. Annars hade givandet blivit ännu mer ensidigt.
De fröer jag sådde för en dryg vecka sedan har nu alla kommit upp och placerats under ett lysrör i ett rum där värmen stängts av. Enda sättet att hålla nere rangligheten på frösådderna innan man kan placera ut dem i växthuset.  När nu det kan bli. Just nu har vi tio minugrader.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Tittar in och önskar en Glad Påsk.
    Fröna är goda att rosta och ha i sallad och på bröd. De bästa fröna av alla.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Annika. Jag önskar dig också en skön helg. Utan snö. här i Närkes skogsbygder ligger snön djup på sina höll. Vi sitter invid stugväggen och lapar sol och låtsas att vi är i fjällen.

      Radera