tisdag 19 mars 2013

Blomglädje på fönsterbrädan

Ute kyla, Inne blommande oxalis.
Jag brukar säga att jag inte är någon krukväxtmänniska. Ja, möjligen med undantag för pelargoner då. Krukväxter är liksom inte min grej. All min energi och mitt intresse ägnas blommorna i trädgården. Men det finns undantag. Just nu blommar några oxalis med purpurfärgade blad på min fönsterbräda. De rosa blommorna ger mig associationer till linneor.Små, sköra och söta. Fast tyvärr utan linneans underbara doft.
Denna oxalis köper man som små knölar och petar ner strax under jordytan. Mycket lättodlad. De lila bladen har varit vackra större delen av vintern fast vårljuset har givit blomman en extra kick. Och fått fart på de rosa blommorna.
Jag tog bilden i dag då snön yrde utanför fönstret och en blommande krukväxt kändes extra härlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar