måndag 9 juni 2014

Akleja-tider

Dubbel självsådd lilablå-vit ackleja.
Vissa växter borde komma med en liten varningsskylt. Jag tänker på en vit näva som håller på att kväva allt i sin omgivning. Prästkragar självsår sig också friskt och dyker upp även där man inte vill ha dem. Och så aklejorna. Men de sistnämnda har jag svårt för att rycka bort. Jag väntar tills de slår ut och skapar buketter i min vackra Rejmyrekruka i klarglas. Tillsammans med prästkragarna som valt "fel" växtplats.
Aklejorna korsar sig vilt min trädgård. I år har jag ett gäng klart hallonröda som jag absolut inte sått själv. Nora Barlow har jag däremot sått liksom den ljusblå hallonackljejan som är så läcker med sina krusiga kjolar. Och även den svartvita sådde jag en gång i tiden. Här kommer ett smakprov på min trädgårds acklejor:
Riktigt vacker rosa enkel ackleja. 


En hallonackleja framför gyllenlönnen
Den bedårande rosa-gröna Nora Barlow.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar