lördag 31 maj 2014

En fjällsippa i Närke

Fjällsippa såg jag en gång på ett otroligt vackert blomsterfjäll utanför Hemavan i Lappland. Den är för övrigt Lapplands landskapsblomma. Bladen är läderartade och ser ut som ekblad i miniatyr. Namnet till trots är den ingen sipp-växt utan tillhör rossläktet.
Den växer på högfjället i kalkrik mark - och så i mitt stenparti i ett hörn av Närke. Jag minns inte var jag köpte mina två fjällsippor men de är planterade i nästan rent grus och brer ut sig något fantastiskt. Snart kommer de att täcka marken i stenpartiet där jag satt dem och helt ringa in Kalmian. Det är underbart att se sällsynta växter trivas och bre ut sig. Och det gör de om man råkar träffa rätt i jordmån. Vilket jag tydligen gjort. I fjällen blommar fjällsippan i juli-august, men i Närke har den redan börjat blomma med sina vackra vita blommor. Så låt mig presentera: En fjällsippa i Närke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar