torsdag 26 juni 2014

Äntligen blommar den blekblå

För några år sedan läste jag i en bok om Enköpings parker om en mycket vacker blå blomma som man hade där. Jag hade aldrig sett den tidigare och inte hört namnet - Amsonia tabernata. Hur som helst skickade jag efter fröer så att jag kunde så denna blå blomma som inte heller fanns att köpa i de plantskolor där jag frågat efter den.
Fröna grodde snällt och jag fick nog upp sådär 15-20 plantor som jag planterade ut på sensommaren för tre-fyra år sedan. Varje år har Amsonian kommit upp snällt - men den har aldrig blommat. Bara stått där så grön hela sommaren. I år var första gången den blommade. Härligt blekblå. Inte så anslående ännu eftersom inte alla plantor blommade, men jag tror att det kommer att bli fint då den kommer igång. Den verkar inte ha så stora krav på jord då vi har det väldigt torrt i vår trädgård.

1 kommentar:

  1. Mycket vacker! Gillar växter som inte gallskriker på uppmärksamhet.
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera