onsdag 11 juni 2014

Och Poppy-tider...

Nu blommar vallmorna som aldrig förr i min trädgård. Papaver orientalis tillhör de blommor som verkligen inte ska plockas in och sättas i vas. De står sig ju bara några timmar då de kommit in. Men ute är de mycket anslående. Inte minst den blå bergsvallmon.
Tyvärr har några av de vallmor som jag frösått själv, och som skulle bli rosa, visat sig vara orangeröda. Men dem gräver jag upp och på ett ställe där de inte stör kompositionen i rabatten. Antar att den röda färgen är den ursprungliga och dit alla vallmor längtar.
Men själv längtar jag efter att årets frösådder ska visa färg. Jag köpte frön från England till en papaver som ska bli vinröd. Pattys plum högst upp på bilden är ju underbart syrenlila då den blommar och plommonlila då den håller på att slå ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar