tisdag 27 maj 2014

Nu står tallen vit

På bilden syns bara nedersta grenen av tallen, men klematisen har svingat sig tre grenar uppåt på egen hand.

Dubbel Trillum, omgiven av vallmoblad.
Det är märkligt med en del blommor - de klarar de svåraste förhållanden. Just nu blommar acklejor vars frön lagt sig emellan kalkstensplattorna på uteplatsen. Där växer också timjan så det knakar. Ja, alldeles för mycket.
Under tallen i det jag kallar drömlunden gjorde jag två surjordsrabatter med torvblock som kant. Jag fyllde rabatterna med barkspån, rododendronjord, förna plus lite grus. Om jag vetat bättre hade jag lagt täckduk under blocken då gräset växer igenom dem tyvärr.
I dessa rabatter satte jag nästan bara vita blommor - trillium, blodört, vita pioner, vitpytta, skogsastrar. Och så en vit vårklematis på ena sidan och en senare sort med små vita blommor på andra sidan. Vårklematisen har utfört fantastiska akrobatkonser i tallen. Den har nu svingat sig ungefär tre meter uppåt helt på egen hand. Det är fantastiskt att se tallen "blomma" vit upp på halva stammen. I skymningen är drömlunden som vackrast.Och även om jag inte sitter ofta i den vita korgstolen tittar jag på drömlunden långa stunder varje dag.

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar plats du skapat där - så snyggt med en skymningsrabatt i vitt och vilken fantastisk klematis som svingar sig så högt och blommar så överdådigt. Det önskar jag mina klematis gjorde också men icke sa nicke.
    Ha det så gott - hoppas du mellanlandar i korgstolen mellan varven !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Otroligt vackert med klematisen som svingar sig upp i trädet.

    SvaraRadera