tisdag 4 mars 2014

Eftersläntrare och sårapport

Det känns som om det legat ett lock över vårt hörn av Närke i flera veckor nu. I dag försökte solen sig på att komma fram, och lyckades under någon timme. Men vi har haft många grå dagar på rad nu. Det känns.
Den enda färgglädjen i mina fönster är två amaryllisar. Riktiga eftersläntrare båda två. Den ena hade jag ställt ner i källaren för att vissna ner då det plötsligt kom en knopp till som jag såg, som tur var.
I källaren står för övrigt tre små brätten med fröer som tagit sig. De står under ett stort lysrör i cirka 15 graders värme. Det fick tre poppies att gro. Både den blå bergsvallmon Meconopsis 'Lingholm', som jag sått från egna frön, samt två sorters Papaver Orientale har grott efter cirka tio dagar i  15 graders värme. Nu gäller det bara att hålla dem vid liv och absolut inte övervattna.
Jag har även ställt ner jätteverbenan som delar såbrätte med en svårflörtad stäppsalvia i källaren. Och tänk, där grodde äntligen salvian efter cirka 30 dagar. Skam den som ger sig.
 Ja, det var lite sårapport. Nu snart ska jag så egna penséer och violer och mycket annat fint. Men det är ingen panik. Bättre att vänta så att plantorna kan få komma ut i växthusljuset då de väl grott.

1 kommentar:

  1. Vackra amaryllisar! Vi har haft 3 dagar med sol sedan i november, så nu längtar man verkligen efter solen.

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera