fredag 1 november 2013

Sommarens bästa- lista

Nu är det november och hög tid att summera sommaren 2013. Här kommer min Bästa-lista:
1. Värmen (förstås). Vi fick en riktigt bra sommar till sist. Särskilt de ettåriga blommorna älskade värmen..
Coola Dolly, min favorithöna
2. Hönsen. Trodde aldrig att jag skulle kunna bli så kär i några höns. När jag tittar på bilderna på Dolly, Brenda, Loretta och Patsy minns jag vilka olika personligheter de var, de små raringarna. De var ju lånehöns som återbördades till sin gård uppe i skogen i augusti. Men som vi saknade dem.
3.  Lilium auratum, en av trädgårdens verkliga primadonnor blommade i år igen med massor av klockor. Blev lite rädd i vintras då jag hörde ett föredrag av Larz Danielsson där han sa att denna lilja brukar dö efter några år.
4. Paeonia mlokosewitschii, en gul exklusiv pion som jag fått av trädgårdsgurun Rolf Wiking blommade i år för första gången med två blommor.
5. Clematisen som räddade rosengången eftersom rosorna blev totatlt nerfrusna förra vintern-våren. Särskilt roligt var det att Clematis fusca dök upp. Jag hade glömt var jag satt den och trodde att den försvunnit. Men man ska ha lite tålamod med trädgårdsväxter.
6. Broksalvian som jag sådde av egna frön (ursprungligen från min trädgårdsvän Izzie) är ju en fantastisk långblommare. Finns några kvar än faktiskt.
7. Nya bekanstskapen vinröd salvia blev så läcker. Även den en fröpresent från trädgårdsvännen Catharina.
8. Tre nyinköpta dahlior gjorde sitt bästa för att förgylla sensommaren. Längtar efter en hel dahliarabatt som de hade på Göteborgs botan. Skulle gärna också ha en dagliljerabattt. Kanske nästa års trädgårdsprojekt?
9. Rosen Stanwell Perpetual som växer i nästan ren sant vid en piskställning blommar  hela sommaren och hösten. Enda gödningen den får är gräsklipp och lite benmjöl på våren.
10. Nysatta lilla avenbokshäcken. Roligt att ha fått in detta vackra träd i trädgården till sist.
Lilium auratum - en skönhet från fjärran östern som trivs i min trädgård.

1 kommentar:

  1. Åhh så mysigt det låter med höns i trädgården - förstår att ni saknade dom när dom försvann. Skulle också vilja ha lånehöns - kanske kan jag övertala maken till nästa år !
    Härligt med så mycket på 10-bästa-listan - att ta med sig in i vintern och drömma om !
    Trevlig helg önskar jag dig !
    Kram/Isa

    SvaraRadera