onsdag 13 november 2013

Hettan är fixad

Till novembersysslorna hör också att sätta vitlök. Det gjorde jag härom veckan i en palltkrage som jag förberedd med benmjöl och gräsklipp inblandat i den lätta sandjorden. Jag läste någonstans att anledningen till att man får för små vitlökar är att jorden är för dåligt gödslad. Och jag har verkligen fått små vitlökar. Utsädet jag använde är mitt eget från årets skörd av små, små vitlökar. Så klyftorna var inte stora. Hoppas vitlökarna blir större till nästa år.
I dag har jag också tagit hand om årets thaichiliskörd som stått i källaren ett tag i sina krukor och börjat torka till sig. Jag ska nu hänga upp de små heta sakerna på en tråd i mitt söderfönster. Sedan gör jag nog rätt mycket chiliflakes av dem. Det är så gott att tillsätta en tesked chiliflakes till köttfärssåsen eller fisksoppan.
Jag har testat alla möjliga chilisorter men alltid kommit tillbaka till thaichilin som är alldeles lagom stark för min smak. Den är dessutom otroligt lättodlad. Jag sår nya av frön som jag plockar ur de torkade chilisarna. De kan vara flera år gamla men tror snällt ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar