söndag 12 juni 2016

Poppy-tider, härliga tider!

Laxrosa vallmo på väg att slå ut.
I dag kommer jag att bjuda på en Poppy-kavalkad från vår trädgård. Ännu så länge är det bara Papaver orientalis-vallmorna som slagit ut (och de kanske inte ens kallas Poppy på engelska som andra vallmor, men jag kallar dem det ändå), men som de blommar. Jag har ju frösått en del av dem, och en del har frösått sig själva.
Ett tag tänkte jag utrota alla röda, eftersom jag inte tänkt mig ha så starka färgsignaler i trädgården. Men jag har ångrat mig. De är faktiskt rätt så charmiga på vissa ställen. Och de som växer "fel" rycker jag upp och sätter i vas. De står sig två dagar ungefär inomhus.
Jag har nu laxrosa, svagt lilarosa och djuplila Papaver orientalis som jag frösått. Senare på sommaren kommer de ettåriga vallmorna som grädde på moset. Lika oemotståndliga de också om du från mig.

Läcker även som knopp
Här har den laxrosa just slagit ut




Pattys Plum är svagt lilarosa och en riktig skönhet med blad som skrynklat siden.
Det charmiga med vallmor är att de är snygga hela växtsäsongen. Från knoppstadiet tills blombladen fallit av. Då får de underbara fröställningar som jag brukar spara och ha som dekoration inomhus på vintern. Stora fång av dem brukar det bli.
Allra sist tänkte jag visa en av de röda som blev så läcker när den började tappa sina blad. En riktig färgfanfar in i det sista.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar