onsdag 1 juni 2016

Nu blommar den gula pionen med det svåra namnet

I år har Paeonia mlokosewitschii, svavelpionen, slagit alla rekord vad gäller blomning. Den har varit helt överbemängd med knoppar som nu slagit ut och är till stor glädje invid vård lusthus. Jag minns då jag fick denna skönhet från Kaukasus. Jag fick en liten planta som bestod av endast ett blad från trädgårdsgurun Rolf Wiking i Pålsboda. Som jag väntade på den första blomman! Och när den kom  - vilken glädje. Ibland brukar jag fundera på om inte den första, enda blomman ger större tillfredsställelse för en trädgårdsnörd än när en växt är full med blommor.
Hur som helst är det ju fantastiskt att ha en sådan gul pion i sin trädgård.
Intill den gula pionen växer en gyllenlönn sakta men säkert. Den blir nog aldrig riktigt stor. Det blir inte träden i vår trädgård (undantaget popplarna och tallen) på grund av all sand i jorden. Eller också får man tänka att de blir stora om 50 år. Men då finns inte jag förstås... Lite underligt att tänka sig. Men man vårdar sin trädgård en tid, och sedan får någon annan ta över. Lite vemod i dag den första sommardagen... Men mest glädje över allt som slagit ut och är på väg. Det är sommar - hurra!

I bakgrunden syns en gyllenlönn- ett träd som är vackert hela växtsäsongen.


1 kommentar:

  1. Vilken fantastisk blomning - förstår att det är trädgårdslycka på hög nivå !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera