tisdag 5 april 2016

Nu börjar den härligaste tiden

Hörde rödhaken i morse från trappen. Och tranornas vårskri. I trädgården sticker nu allt fler blommor upp sina huvuden för att testa om våren är på gång. Krokusarna slokade lite i morse men våririsarna stod där så stolta och raka.
Jag älskar mina blå våririsar. Tyvärr är de lite som tulpaner att de går ut då och då, men i år hade i alla fall både de mörkaste blå och den ljusblå klarat sig undan sorkangrepp,Det lilla trädet i krukan har jag haft på uterummet i vinter och det har den klarat till skillnad från fikonet som ser riktigt ledset ut. Vi får se om det är något liv i krukan, annars kanske grannen har ett nytt skott att ge mig???
I uterummet just nu är det fullt av små plantor som vill ha ljus men inte så hög värme. Många spännande blommor är på G. Fast jag inte tänkt att jag skulle ha så många frösådder i år så trillade jag ändå dit på ett antal rara växter. Och när de sen tar sig så vill man ju inte kasta dem. Det blir ett 30-tal potentillor 'Miss Wilmott' att försöka hitta plats för i rabatterna vad det lider.
I fjol sådde jag penstemonfrön som jag köpt billigt från STA - och alla tog sig. Tror jag hade mellan 50-60 plantor som planterades ut på senhösten. Vi får se hur det gått för dem i vinter.
Men i dag känner jag vårlivet i mig, trots att det är lite disigt. Det kan en snabb tur i trädgården på morgonkvisten åstadkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar