tisdag 2 juni 2015

Mina syrliga karameller

Lewisia tweedy - inte så vanlig vårblomma, men förtjänar att få mer uppmärksamhet. 
Jag har berättat det förut här på bloggen, men första gången jag såg lewisior så växte de på en trottoarkant i Texas. Aldrig trodde jag att dessa prästkrageliknande karameller skulle trivas i vår karga nord. Men det gör de, åtminstone de två sorter jag hittills odlat - Lewisia cotyledon samt Lewisia tweedy. Så har jag också planterat dem som The Alpine Garden society rekommenderar, i grus. Rent gårdsgrus faktiskt. Vid en södervägg. Om jag har tur blommar de från maj till september, mina syrliga karameller.
För något år sedan skickade jag efter, eller möjligen köpte på en STA-växtmarknad, en ny bekantskap i Lewisia-familjen. Just nu blommar den för första gången i en rabatt som till mesta delen också består av grus, men mer finfördelat grus. Det är helt bedårande aprikosa blommor som visat sig höra till de vackra gröna bladen. Denna Lewisia tweedy växer vid foten av en Kalmia som jag täcker noga varje år. Och som grannar har nära hundr fjällsippor som stortrivs i gruset.
Här kommer lite "karamellbilder".
Lewisia cotyledon kan vara aprikos, orange, gulröd... 

...men de flesta av mina är läckert rosa.


1 kommentar:

  1. Vackra karamellbilder !
    Chalk Paint färgerna har jag skickat efter från http://www.dahlia.nu/.
    De fanns att köpa hos Drängen & Pigan i Hörsta skola, Kumla men dom har slagit igen, sorgligt nog.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    PS. Maken är lika lite förtjust i Haricot vert som din man !DS.

    SvaraRadera