fredag 5 juni 2015

En symfoni i lime och gult!

Måste lägga ut bilder på en av trädgårdens mest beundrade perenner - den gula svavelpionen, Paeonia mlokosewitschii. Den fick jag som ett litet blad av trädgårdsgurun Rolf Wiking i Pålsboda, mannen som kan föröka rododendron och mycket annat.
Hur som helst så fick pionen en skyddad plats intill lusthuset och där har den brett ut sig så att den just nu, då den blommar, konkurrerar ut ett av mina älsklingsträd - gyllenlönnen. Under fötterna på den gula pionen brukar jag ha blå sommarflox, men nu har den blivit så stor att det nästan inte finns någon plats kvar för sommarblommor i denna rabatt.
Trängsel i rabatter är ett kärt bekymmer, men dock ändå ett bekymmer. För slänga blommor som brett ut sig vill man ju INTE: Så jag planterar dem i små krukor och ger bort till alla människor vi besöker (vare sig de vill ha eller inte :)
Den gula pionen har jag försökt att föröka med hjälp av de oerhört läckra frön som kommer på sensommaren men ännu inte lyckats. Vi får se om det går så småningom. Men nu är det dags för lite pionbilder:



Men här briljerar den gula pionen.





På den här bilden spelar gyllenlönnen huvudrollen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar