torsdag 3 juli 2014

Rosor till tusen

I vår trädgård blommar just nu mängder med härliga rosor som sänder ut sin doft. Men det är ingenting mot det ställe som jag besökte i måndags - rosariet i den lilla tyska staden Uetersen. Där blommade rosor i tusental. Under rundvandringen tänkte jag hela tiden  att jag tittade på rosariets vackraste ros. Men så kom en ännu vackrare. Och ännu en.
Nu i helgen har rosstaden Uetersen rosfestival. Det skulle ha varit roligt att vara med på. Men antagligen hade då vårt hotell, som låg inne i rosariet och hette Park hotel Rosarium (förstås), antagligen inte haft några rum.
En mycket trevlig blomsterupplevelse som kom efter mitt besök i Skåne i söndags där jag besökte fem fantastiska trädgårdar. Bilder därifrån kommer senare.
Här först en kavalkad av rosor. Synd bara att ni inte kan känna hur härligt de doftar.

Det är något visst med tvåfärgade rosor.Minst en bör man ha i sin trädgård.
Fast å andra sidan är de enkla enfärgade också bedårande.
Och de hundrabladiga rosa går heller inte av för hackor.
Kanske mer läcker än vacker?
Detta färgsprakande ros hette Midsummer.
Och denna oemotståndliga skönhet hetter Acropolis.
Och här har vi Pink Meidiland. Ännu en enkle men skön ros.
Till sist en ros med perfekt form och skön knopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar