torsdag 10 april 2014

En låda full med blå vallmor?

Nu är hög tid att börja med frösådderna. Några frön har jag redan på G. Bland annat de åtta tomatfröna från Thompson & Morgan som alla grodde snällt - precis som alltid. Jag minns första gången då jag hittade åtta från i en hel fröpåse. Trodde inte att det skulle bli nåt av detta. Men oj vad jag bedrog mig. Av de åtta plantorna blev tiotals kilon med söta, underbart goda körsbärstomater.
Jag brukar också varje vår så mina blå älsklingsvallmor, alltså bergsvallmo eller Meconopsis. I höstas tog jag frön från de fina plantorna av sorten 'Linghem' som blommat under sommaren under magnolian.
För några veckor sedan sådde jag dem och ställde i källaren i 15 grader. Där har de stått och grott och vuxit. I dag fick jag äntligen tid att omskola dem. Blandade till en väldigt luftig jord med inslag av granbarr från julgranen som jag sopat ihop på uteplatsen.
Nu får vi se hur det går. Jag brukar alltid få mina Meconopsis-frön att gro. Det är sedan jag går bet. Men skam den som ger sig. Nu ska jag specialstudera det Helen med bloggen Tankar om och från min trädgård skriver om Meconopsis-sådder. Hon är nämligen, till skillnad från mig, expert på att få blå bergsvallmo att växa upp till stora kraftiga plantor.
Så här såg en bergsvallmo ut då den blommade i min trädgård. Tänk hur fint en hel rabatt skulle vara?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar