tisdag 6 september 2016

Humlefesten kan börja!

Humleparty i buddlejorna just nu.

Buddlejorna i vår trädgård inte bara överlevde vintern, peppar, peppar. De har också lyckats gå i blom. Det är alltid samma oro om de ska ha överlevt och om de ska hinna blomma. Ännu värre är det i och för sig med höstsilveraxet 'Brunette' som hinner blomma ungefär varannan höst. I år är den ännu i knopp.
Men de buddlejor jag frösått själv levererar verkligen i år. Det är nog den varma sommaren som gjort det. Jag har buddlejor på fem ställen i trädgården. En som jag har köpt uppifrån Spezialplant i Jämtland. De övriga är mina egna frösådder, och det är de som blommar i vitt och violett. Mycket vackert. Jag har luktat på dem, de har en kryddig doft som humlorna tydligen älskar. Det är roligt att stå och se på hur de små insekterna kravlar runt på buddlejorna och laddar på med föda inför vintern.
Väl bekokmme!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar