lördag 13 februari 2016

Ännu ett misslyckat lök i kruka-experiment

Flera höstar har jag lockats av inspirerande reportage om hur kul det är att plantera vårlökar i kruka. Det verkar så lätt, så lätt att få denna extra tidiga vårblomning att bli av. 
Men i verkligheten är det inte så enkelt. Jag vet inte vad jag gör för fel, men de vårlökar jag planterar kommer alltid upp för tidigt. Och i år hade jag dessutom haft det dåliga omdömet att ställa ut lökkrukan på uterummet så när lökarnas blad väl kommit upp kom det en ny köldknäpp och dödade bladen. Och några blommor såg jag som vanligt inte till. 
Ja,ja. Jag får gräva upp lökarna och sätta dem i vanlig jord och hoppas på att få se dem nästa år i stället. Allt blir verkligen inte som man tänkt i trädgårdsarbetet. 
Men skam den som ger sig. Jag tror att jag misslyckats med att få den ultimata temperaturen som inte driver lökarna för tidigt och ändå inte dödar dem då de kommer upp. Vi får se om jag gör om experimentet i höst.

1 kommentar:

  1. Jag har alltid misslyckats med tulpaner planterade i kruka. Lockades också av inspirerande reportage och andra bloggar. Antingen kom tulpanerna inte upp eller också blev dom jättekonstiga och inte alls så där tjusiga som jag drömt om. Så nu har jag gett upp och satt massor med lökar i lådorna i köksträdgården i stället där jag hoppas på blomstring i vår.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera