onsdag 25 mars 2015

Nu bygger jag en taklökstavla

Förra sommaren hade jag förmånen att få göra en riktig trädgårdsrunda i nordvästra Skåne ihop med min bror. Vi besökte bland annat en trädgård i Ängelholm där ägarna hade gjort massor med fina installationer med taklök. Det var hela landskap med taklök faktiskt.
Jag har själv dragit upp ett stort antal taklökar från frö och har en hel lång taklöksrabatt intill husgrunden i rent gårdsgrus. Så varför inte gräva upp några av dem - det är ändå på väg att bli för trångt där - och göra en tavla?
Tanken har jag grott i mig hela vintern och nu har jag äntligen kommit till skott. Ramen är en gammal symaskinslåda utan botten. En stabil sak som hört till en gammal trampmaskin vars underrede jag behållit därför att det är så vackert.
Jag fick tipset att inte ta för klena brädor till baksidan, alltså inte masonit. Utan helst riktiga, tunna brädor. Så där är jag nu.
Jag har satt fast hönsnätet som taklökarna ska tränga upp igenom med en stapler. Och börjat spika brädor baktill av brädlappar jag hittat i källaren. Återbruk hela vägen alltså.
Sedan återstår att fylla lådan med bra jord och peta ner taklökar av lite olika slag i den blivande tavlan. Sedan måste den stå plant i flera veckor så att växterna rotat sig ordentligt innan man hänger upp den på väggen ute.

Hoppas det blir bra. Bildbevis kommer så småningom. Men här kommer en bild på taklökstavlan och lite annat som inspirerade mig i Ängelholm.
Om man gjuter en cementplatta kan man plantera taklök i den tydligen.

I sina gjutna rabarberblad hade paret gjort hela landskap av taklök. Urläckert.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar