torsdag 12 januari 2017

Förberedelser

Senhösten är en vilans tid för alla trädgårdsentusiaster. När alla krukor är urskurade, alla fröer insamlade och växthuset rengjort kan man unna sig en tids vila. Men i januari, då...

Jag har redan fått fröerna jag beställt från Impecta, Har inventerar de egna fröer jag samlade in i höstas (minnet är kort nu finns de i min lista) och skickat iväg den fröbeställning på 20 fröer för 80 kronor som jag har möjlighet att få som medlem i Sveriges trädgårdsamatörer (STA).

Förra vårens beslut att minska på antalet frösådder är nu som bortblåst - same procedure as always. Jag ser fram emot att få börja så och har faktiskt redan petat ner frön av Meconopsis betonicifolia, den blåblå bergsvallmon, som jag köpt på en trädgårdssajt på nätet.
Fröer är ju annars rätt så dyra. Flera av mina fröpåsar från Impecta kostade 38 kr styck. Inte kul. Men vad gör man då man absolut vill ha en viss chokladfärgad sommarblomma?
I julklapp fick jag en bok som kallas Bullet journal. Hört talas om den? Jag hade aldrig gjort det. Sidorna består av en mängd små prickar som gör det lätt att skapa olika varianter på mönster och rader och rutor.
På instagram finns mängder med exempel på mycket avancerade Bullet journals.

Jag har hur som helst använt min till att börja skriva in fröer som ska sås. Mycket överskådligt och bra. Jag ska börja så trollhassel. Jag skulle så gärna vilja ha en sådan eftersom den blommar så tidigt på säsongen, och eftersom jag lyckats få fram två valnötsträd ur valnötter i stadsparken i Örebro borde jag väl kunna fixa fram en liten trollhasselplanta, eller hur? Ska i alla fall försöka.
Det är det som är en av fördelarna med frösådd. Det kostar inte en förmögenhet att misslyckas. Och går det bra (som med mina penstemonsådder härom året) blir man så nöjd.
Så nu är jag igång igen.
Vi ses i bloggsfären!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar