lördag 19 november 2016

Trädgårdsminnen

När jag skulle göra ett inlägg på temat "minnen", som är veckotemat på bloggen Bland bladlöss och rosor den här veckan, var det första jag kom att tänka på att jag totalt glömde bort vart jag skulle vara och hålla trädgårdsföredrag i höst.

Jag hade skrivit det på en tidning som försvann och visste att det var västerut och någon gång i november. Sen var det tomt.

Jag höll alla lördagar i november fria för jag trodde att detta föredrag skulle hållas på en lördag liksom det jag höll i Glanshammars trädgårdsförening i våras. Tyvärr var det en torsdag då vi skulle befinna oss i Skåne. Som tur var kunde Laxå trädgårdsförening flytta mötet till nu på torsdag den 24 november kl 18  och då kommer jag att berätta för intresserade hur man förvandlar en fotbollsplan till en glimt av paradiset.

Rubriken syftar på hur vår trädgård såg ut då vi flyttade hit för elva år sedan. Det har varit mycket grävande och bärande innan jag fått till de trädgårdsrum jag ville ha.
Här kommer några minnesbilder från då och nu som jag ska visa även på torsdag kväll:
Lägg märke till flaggstångshållaren på vänstra bilden. Och flaggstången på högra. Det är ett bra riktmärke.
Från början hade vi en inte så snygga grind. 


Vår nya grind är gjord efter gammal förlaga av en smed i Brevens bruk. Broräcken mitt i byn har också detta mönster. Numera har vi portal också i samma mönster. Och en sten har det blivit i nya grindrabatten samt häggmispel, ormhassel, rododendron, en, idegransklot med mera.


Helt nyskapad rabatt och grusgång och nysatta träd med mera.  Denna rabatt gjordes på gräsmattan på översta vänstra bilden.

 Läs mer på Blommig fredag





11 kommentarer:

  1. Vilket jättejobb! Jag är full av beundran! Plan mark är lite knepigt tycker jag, det är betydligt lättare att få till fina trädgårdsrum om det finns nivåskillnader och stora befintliga träd (även om trädens rötter minsann kan ställa till det.
    Önskar dig fortsatt trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, plan mark är inte så lätt. Men det handlar om att skapa avgränsade rum tror jag. Fortsatt trevlig helg till dig med.

      Radera
  2. Her hadde det skjedd saker og ting!
    Elsker før- og etterbilder.
    God helg!

    SvaraRadera
  3. Otrolig förändring, det är bra att ha bilder bilder som stöd för minnet.
    Ha en trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  4. Skal si det har blitt stor forandring hos deg! Veldig fine bed. Fotballbaner kan lages andre steder ;)

    Ha en fin søndag!

    SvaraRadera
  5. Ja det var verkligen en fotbollsplan ni hade! Jag tycker att det var helt underbart att ha det så när vi flyttade in för man har verkligen full möjlighet att skapa precis som man vill. Det fanns bara gräsmatta här förutom några äpple och päronträd.

    Supersnygga rabatter du skapat!
    Och hos dig vill jag hänga så jag har lagt mig som följare :D

    //Veronica

    SvaraRadera
  6. Både för och nackdelar att börja med en fotbollsplan, men nu ser det verkligen lummigt och härligt ut. Så roligt med före- och efterbilder.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Tack. Ja att ta bilder hur det ser ut från start är något man kan uppmana alla som börjar med trädgård.

    SvaraRadera